Showing posts with label Tips dan Info. Show all posts
Showing posts with label Tips dan Info. Show all posts

Tips Menjaga Koleksi Buku Supaya Tidak Mudah Rosak

Tuesday, August 10, 2021


Setiap buku amat berharga terutamanya kepada pencinta dan pengumpul buku. Jadi penjagaan buku amatlah penting untuk memelihara buku dari cepat rosak dan merendahkan nilai buku tersebut. Buku yang dijaga baik boleh disimpan untuk bacaan dimasa akan datang dan juga bernilai untuk dijual semula.


Dibawah ni terdapat beberapa tips untuk menjaga koleksi buku supaya tidak mudah rosak.


Cara Penyimpanan Buku


Membalut buku dengan pembalut plastik supaya dapat tahan lebih lama dan memelihara cover buku tersebut. Biasakan balut terus semua buku yang baru dibeli.




Susun buku di rak atau almari buku supaya nampak kemas dan cantik mata memandang. Koleksi buku memerlukan rak buku khas untuk simpan semua buku yang ada. Jika mampu, boleh beli rak atau almari buku bercermin untuk elak buku mudah berhabuk atau berdebu. Terutamanya jika ada haiwan peliharaan yang boleh bermain cakar atau menggigit buku sampai rosak.



Atur buku secara menegak dan didirikan. Tulang buku perlu menghadap ke luar jadi senang untuk mencari buku yang diingini. Tapi untuk buku hardcover boleh disusun secara baring supaya tulang buku tak rosak.


Letak penghadang buku kalau buku yang disusun masih tak penuh dalam rak. Buku boleh sentiasa terjatuh atau berada dalam kedudukan senget sepanjang masa. Lama kelamaan buku tak dapat berdiri dengan baik dan rosak.


Susun buku mengikut kategori supaya senang nak mencari buku. Ikut kreativiti sendiri untuk menyusun koleksi buku yang ada. Boleh susun mengikut genre buku seperti novel fiksyen cinta, novel seram, indie, buku - buku islamik, motivasi, puisi, biografi, buku resepi, majalah dan sebagainya. Boleh juga susun mengikut terbitan buku tersebut seperti Fixi, Karangkraf, Karya Seni, Telaga Biru, Dewan Bahasa dan Pustaka dan banyak lagi. Ada juga yang menyusun buku mengikut nama penulis buku, siri / edisi buku-buku tersebut.



Simpan semua buku pada suhu bilik dan jauhkan buku dari cahaya matahari secara terus untuk elakkan buku cepat kekuningan. Buku yang lama terdedah kepada haba akan menyebabkan buku mudah terlerai, melengkung dan permukaannya tidak rata. Warna cover buku juga akan cepat pudar. Buku yang dalam keadaan lembap pula mudah dijangkiti fungus atau kulat menyebabkan bau hapak dan permukaan berbintik.


Selalu bersihkan buku supaya tidak berdebu dan berhabuk. Sapu habuk pada buku menggunakan bulu ayam atau kain lap bersih secara berkala sekurang - kurangnya sebulan sekali.


Awasi serangga perosak seperti tikus, anai-anai dan lipas. Beberapa petua boleh diamalkan untuk menghindarkan makhluk perosak ini. Tabur atau letakkan beberapa kapur barus di rak buku. Letak lada sulah atau lada putih dalam kain di rak atau boleh juga letak arang. Selain itu, untuk jangka masa panjang, boleh gunakan silica gel untuk mengurangkan kelembapan pada buku.





Cara Pembacaan Buku


Basuh tangan sebelum memegang mana-mana buku. Pastikan tangan kering sebelum pegang buku. Kotoran dan air senang meresap kedalam buku dan akan tinggalkan kesan kekal. Elakkan tabiat 


Elakkan baca buku sambil makan atau minum. Jauhkan makanan atau minuman semasa membaca untuk elakkan risiko tertumpah keatas buku dan jadikan buku tu mengembang dan rosak.


Tidak menconteng dan mengoyak buku tersebut. Tak kisah la buku genre apa pun, elakkan tabiat suka menconteng atau koyak mana-mana bahagian buku supaya buku tersebut tiada cacat cela. Boleh guna sticky note atau buku nota untuk mencatat apa-apa dari buku tersebut.


Menggunakan penanda buku / bookmark setiap kali membaca. Jangan biasakan melipat sudut buku untuk menandakan bacaan akhir selepas membaca. Boleh beli atau buat sendiri bookmark tersebut dari kadbod atau reben. Elakkan guna keratan surat khabar sebagai penanda buku sebab ia mempunyai kandungan asid yang tinggi terutamanya jika ditinggalkan terlalu lama dalam buku.



Jangan tinggalkan penanda buku di dalam buku terlalu lama. Penanda buku yang tebal dan berada terlalu lama akan tinggalkan kesan pada kertas dan bentuk buku tersebut.


Sebaiknya gunakan kedua tangan semasa membaca. Jangan buka buku tersebut terlalu luas atau melipat buku tersebut sehingga meninggalkan kesan kepada tulang buku. 


Jangan tinggalkan buku di merata tempat. Selesai sahaja membaca terus simpan semula buku kedalam rak buku.


Kebaikan Ucapan Salam dan Selamat Pagi - Good Morning!

Tuesday, March 2, 2021





Tak semua orang mempraktikkan ucapan Salam atau Selamat Pagi kepada orang sekitar terutamanya tempat kerja. Tapi sebenarnya ucapan ni sangat berkesan untuk memulakan hari yang lebih positif dan ceria.

Assalamualaikum w.b.t
Good Morning!

Ni antara sebab kenapa perlunya kita praktikkan ucapan Salam dan Selamat pagi.

1. Salah satu adab asas
Bertanya khabar ni memang kita sedia maklum adalah salah satu cara berbudi bahasa dan mengeratkan silaturrahim sesam kita. Ucapan salam sama nilainya dengan perkataan "tolong" dan "terima kasih" yang wajib dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Mungkin nampak macam benda yang kecil tapi impaknya besar kalau dipraktikkan setiap hari.

2. Ianya percuma 
Tak ada bayaran dikenakan pun untuk mulakan ucapan selamat pagi dengan orang lain. Mungkin untuk yang takut-takut nak mulakan, boleh bermula dengan senyuman dulu. Jangan masamkan muka dan bawa masalah dari rumah ke tempat kerja.

3. Mewujudkan persekitaran yang lebih harmoni
Sekiranya semua orang terutama di tempat kerja dari boss sampai kebawah mempraktikkan permulaan hari dengan salam, selamat pagi dan senyuman, pasti suasana menjadi lebih tenang dan semua merasa dihargai.


4. Mengurangkan rasa janggal
Sekiranya kita perlu untuk bercakap dengan seseorang di kemudian hari, kita tak akan rasa janggal nak mulakan perbualan kalau kita dah sapa ketika mereka masuk. Komunikasi ditempat kerja akan menjadi baik dan mungkin kita akan dapat kenal rakan sekerja dengan lebih baik (bukan gosip kosong ya).

5. Kita mungkin menggembirakan seseorang
Mungkin dalam tak sedar, kita sebenarnya dah menggembirakan seseorang walaupun hanya dengan senyuman dan ucapan salam. Tak semua orang dapat mulakan hari dengan tenang. Mungkin ada sahaja perkara terjadi yang boleh mengubah mood kita setiap hari.

6. Meningkatkan sosial skill seseorang
Bermula lah dengan benda kecil dahulu. Kalau setiap hari kita mulakan dengan senyuman dan ucapan salam, mungkin lama-lama kita akan terbiasa dengan sikap ni dan mampu untuk ketahap seterusnya seperti memberi pujian ikhlas, dan dapat berinteraksi dengan berkesan.



Kebaikan mengucapkan selamat pagi kepada orang lain.

1. Memberi imej baik dan positif kepada kita dan orang sekeliling.

2. Memberi harapan dan dorongan untuk mendapatkan hari yang lebih baik.

3. Menjaga kesopanan sesama kita.

4. Considerate terhadap orang lain dan diri sendiri. Mencerminkan sikap murah hati.

5. Menyumbang persekitaran yang harmoni dengan peningkatan komunikasi yang baik.

6. Salah satu kaedah terbaik untuk mulakan perbualan.

7. Menunjukkan tanda penghargaan dan kasih sayang kepada yang mendengar.


Jadi mulakanlah hari anda dengan senyuman, ucapan salam dan selamat pagi kepada orang sekitar anda.


Spread love and you will receive love, that by giving you are the one who benefits more.

Duit Selalu Tak Ada?

Wednesday, August 5, 2020


Mungkin ini antara punca-puncanya duit selalu tak lekat.


Banyak keputusan kewangan yang kita lakukan hanya dengar nasihat kawan atau ikut ikutan saja. Semua ini menelan duit kita secara perlahan ;


1. Keahlian gym yang mahal tetapi perginya hanya sebulan sekali, kita daftar sebab kad ahli cantik menawan.

2. Beli Insuran hayat atau takaful yang mahal sedangkan anak yang bergantung harapan belum ada.

3. Berlanggan Astora 'full channel ' cuma tonton bola bila hujung minggu saja.

4. Beli Honda Sidek baru tapi balut dengan plastik dan kerja naik moto saja. Jimat katanya.

5. Beli sebidang tanah dan biarkan kosong berpuluh tahun, cadangnya pencen nak bina rumah ada kolam dalamnya.

6. Masih bujang tapi menyewa satu rumah 3 bilik 2 bilik air dan tinggal sesorang, ramai tak selesa katanya.

7. Dah bertahun beli rumah tidak duduk dan tidak sewakan, takut rosak kelengkapan katanya.

8. Buat Pembiayaan Peribadi RM20k untuk kawin meriah sebab berpegang falsafah " Kahwin itu sekali, biar meriah berkali kali"

9. Dapat duit pencen renovasi rumah besarkan macam astana siap ada kolam dan menara tinggi, tapi hidup berdua sahaja.

10. Ada simpanan KWSP tapi tak manfaatkan untuk rumah pertama, nak guna bila pencen katanya.

11. Rajin tukar kereta baru tiap kali model baru dilancarkan, alasannya demi keselamatan dan keselesaan.

Banyak tindakan yang buang duit kita, kita tak sedar atau kita buat buat lupa. Boleh dah mula tapis atau analisis balik kewangan kita. Berbelanja tidak salah tetapi biarlah berpada.

“You actions are your only true belongings.”
― Allan Lokos, Patience: The Art of Peaceful Living

#TabungDiri

#CariPuncaKenapaKitaTakKayaKaya.

#KongsikanBagiKawanPaham

Sumber : Azizul Azli Ahmad