Showing posts with label Book. Show all posts
Showing posts with label Book. Show all posts

Book Review : Khayalan - Hasif Rayyan

Wednesday, July 27, 2022


Tajuk : Khayalan

PenulisHasif Rayyan

Editor : Faizah Hamid

IlustrasiKhaizu Safirah

Reka Bentuk KulitJaie Ramlee

Reka Letak : Ikram Mohd Noor

PenerbitIman Publication Sdn Bhd

ISBN : 978-983-2423-65-2

Tahun TerbitanCetakan Pertama – Mac 2019, Cetakan Kedua – April 2019

Muka Surat : 329

Bacaan melalui Ebook dari PNM e-Reader ( 25/07/2022 - 27/07/2022)


Sinopsis 


Hasif sudah lama tidak didatangi lembaga hitam yang mengganggunya sejak remaja.


Sebelum ini, lembaga itu selalu mengancam Hasif dengan fikiran-fikiran negatif sehingga memberi kesan kepada kehidupan seharian dan perhubungannya dengan orang sekeliling.


Jika bukan disebabkan sahabat baiknya Rakhzan, yang sentiasa membantu mempertahan dan melindungi Hasif, dia tahu sudah lama dia akan tewas di tangan lembaga itu.


Namun satu hari, entiti yang ditakuti itu muncul kembali dalam hidup Hasif.


“Takkanlah dia nak muncul tanpa sebab,” mudah Rakzhan membidas. “Kau yang jemput dia kembali, kan?” dia menyoal, terus-terang.


Khayalan mengisahkan tentang pergelutan dalaman seorang lelaki melawan ketakutan terbesarnya.


Review


Sebenarnya faktor utama masa nak baca buku ni sebab cover dia cantik. Simple dan nice je. Baca sinopsis pun macam not bad. Terus pinjam dan mula baca. Awalnya ingat ni novel seram sebab awal bab lagi dah ada kemunculan makhluk dan pelbagai jenis entiti tapi rupanya tentang kesihatan mental dan semua entiti tu wujud dalam minda Hasif sahaja.


Dari awal sampai hujung tak banyak pun watak yang ada. Yang diperincikan hanyalah watak Hasif, Rakzhan, sang lembaga hitam dan mama Hasif. Watak sampingan, Iqbal iaitu rakan sekerja Hasif pun muncul sikit-sikit sahaja. Yang menariknya, semua watak ni bila muncul memang terasa in character dengan semua watak sebab penulis pandai olah semua character dengan emosi dan details yang terperinci. Tak ada masalah dan tak keliru pun nak bezakan semua watak yang ada. Jarang tau nak jumpa penulis yang berjaya hidupkan semua watak dan bawa pembaca tu sama-sama berimaginasi dan pergi adventure siap dengan emosi sekali. Paling best bila ada terselit beberapa ilustrasi yang menggambarkan situasi semasa bacaan tersebut. 



Plot kisah ni simple sahaja tapi menyentuh tentang topik yang berat dan sentiasa diabaikan iaitu kelemahan mental, anxiety dan tekanan perasaan melampau yang membawa kepada pelbagai konflik. Konflik yang dihidangkan adalah tentang bagaimana Hasif bergelut dengan darkside dia iaitu ketakutan dan kelemahan dia dalam kehidupan seharian, cabaran dia untuk jadi seorang penulis dan juga pergaduhan dan salah faham antara Hasif dan mamanya. Hasif juga mempunyai penyakit epilepsi atau biasa kita panggil sawan. Mostly masa Hasif ni diserang epilepsi lah, dia akan dibawa ke dunia khayalannya seperti Sancturia dan ada juga tempat-tempat menarik lain bergantung pada keadaan Hasif. 


Hasif ni pelajar tahun keempat jurusan TESL di IPG dan tengah buat praktikum kedua sebagai guru pelatih. Tertekan dengan cabaran dia sebagai guru pelatih tambah lagi dia dipaksa rela untuk jadi seorang guru oleh ibu dia buatkan Hasif kena serangan epilepsi dan menjemput sang lembaga hitam tu dalam hidup dia sekali lagi.

"Hasif."
"Kau kena ingat, aku ni kawan kau. Dan aku bukan setakat kawan kau yang biasa-biasa. Aku cukup kenal dengan perangai kau. Kalau ada masalah jangan pendam sorang. Tak payah nak beria-ia sangat nak sembunyikan sesuatu macam tadi."
Rakzhan 

Rakzhan sahabat baiknya yang dikenali sejak tujuh tahun dulu sentiasa ada dengan Hasif tak kira susah atau senang dan pendengar pendengar setia Hasif. Dia sentiasa cuba nasihat dan faham keadaan Hasif tanpa pandang rendah pun terutama bila Hasif kena attack dengan lembaga hitam tu. Cuma sayang sangat tak banyak monolog atau penceritaan watak Rakzhan ni. Penulis patut kembangkan lagi watak Rakzhan ni sebab tujuh tahun dia setia dengan Hasif susah senang tapi tak nampak sangat kisah persahabatan mereka.


Dekat permulaan setiap bab ada bait lirik dari ramai artis yang relate dengan bab tu. Suka sangat bila banyak lagu One Ok Rock dengan Linkin Park. Memang favourite band dengan lirik puitis dan emonya sesuai untuk kisah Hasif ni. 

"I wear an adult Suit. Heart is always unstable, balancing like a see saw."  
One Ok Rock, Adult Suit

"You say that I'm paranoid. But I'm pretty sure the world is out there to get me."  
Linkin park ft Kiiara, Heavy

"Realizing how scattered I became, frustatingly not knowing what I could and couldn't do. The reality that my parent's dream for me, and my own dream did not intersect"  
One Ok Rock, Nobody's Home

Highly recommend untuk semua terutama yang suka kisah plot yang simple tapi banyak bermain dengan emosi. Plus point untuk visual dan vibe ala-ala manga dan anime. 


Total Rating : 4.9/5

Current Read : Khayalan - Hasif Rayyan

Monday, July 25, 2022

Ebook dari PNM e-Reader


Sinopsis :


Hasif sudah lama tidak didatangi lembaga hitam yang mengganggunya sejak remaja.


Sebelum ini, lembaga itu selalu mengancam Hasif dengan fikiran-fikiran negatif sehingga memberi kesan kepada kehidupan seharian dan perhubungannya dengan orang sekeliling.


Jika bukan disebabkan sahabat baiknya Rakzhan, yang sentiasa membantu mempertahan dan melindungi Hasif, dia tahu sudah lama dia akan tewas di tangan lembaga itu.


Namun satu hari, entiti yang ditakuti itu muncul kembali dalam hidup Hasif. .


“Takkanlah dia nak muncul tanpa sebab,” mudah Rakzhan membidas.

“Kau yang jemput dia kembali, kan?” dia menyoal, terus-terang.


Khayalan mengisahkan tentang pergelutan dalaman seorang lelaki melawan ketakutan terbesarnya.



Current Read : HAURI - Asmar Shah

Sunday, July 24, 2022


Sinopsis :


Manusia sekeliling menganggap dia sebagai bomoh. Ada juga yang menggelar dia sebagai pengamal ilmu mistik. Tapi sebenarnya dia lebih daripada itu.


Dia manusia terpilih. Parasnya indah bagai bidadari. Pewaris tugas masa lampau untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan alam ghaib. Dia dibantu oleh dua penjaganya – manusia dari zaman dulu yang diberikan keizinan oleh Maha Pencipta untuk turun semula ke Bumi.


Percaya atau tidak pada mereka, itu terpulang. Apa yang penting, dia harus melaksanakan tugas yang dipikul.


Sesiapa saja di dunia ini punya hak untuk percaya atau tidak. Jadi kau bagaimana?

Percaya dan yakin yang dia adalah Hauri?

Current Read : L'art de la Simplicité: How to Live More with Less - Dominique Loreau

Friday, July 15, 2022


Synopsis

If simplicity is an art, then Dominique Loreau is a master. Having lived in Japan for many years and inspired by oriental philosophy, Dominique Loreau discovered the beauty of a life well lived through the art of simplicity. Her lifestyle rests on the principle of 'less is more', and imbues all areas of existence, from the material to the spiritual. 

She captured her philosophy in the ground-breaking L'art de la Simplicite, which was an massive bestseller in her native France and is now available in the English language for the first time. Simplify your home, empty your wardrobe, abandon compulsive purchases, eat more frugally but better, take care of your body and mind. From the art of feeling well in your home to the art of feeling well in your body, this compelling and elegant book will transform your life and take you on an empowering journey to happiness. You will feel energised, more confident and free. You will discover the essence of being truly alive and how to live a more centred life. One full of real pleasure, clarity and satisfaction.

Current Read : Robot vs Alien

Tuesday, July 12, 2022

Ebook dari PNM e-Reader



Sinopsis :


Sejenis logam cecair yang seakan-akan hidup ditemui di dalam sebiji meteorit yang jatuh ke bumi. Seorang saintis melarikan logam tersebut dan menyembunyikannya di dalam beg Zaqwan. Tanpa disangka-sangka, ia telah bersimbiosis dengan Zaqwan membolehkan dia memanipulasi logam itu menjadi senjata.


Pasukan Keselamatan Awam Malaysia (KAMAL) yang diketuai Kapten Shamsir telah memburu Zaqwan kerana mengetahui potensi logam itu. Dalam masa yang sama, muncul robot misteri yang turut memburu Zaqwan untuk mendapatkan logam cecair itu.


Mampukah Zaqwan menghadapi musuh yang tidak dijangka bagi melindungi dirinya serta rakan-rakannya?

Current Read : Ghost Writer - Khairul Aswad Ramli

Wednesday, July 6, 2022

Ebook dari PNM e-Reader


Sinopsis :


KYRIL AFFENDY seorang penulis prolifik Malaysia terlibat dalam satu kemalangan jalanraya yang menyebabkan kedua tangannya lumpuh. Untuk membolehkan dia kembali menulis, Publikasi Sereniti mencadangkan supaya dia bekerjasama dengan seorang ‘ghostwriter’ dalam satu projek rahsia. 

Namun projek tersebut menyebabkan manuskrip-manuskripnya yang terbengkalai dicuri dan diterbitkan oleh ‘ghostwriter’ tersebut sebagai karyanya sendiri. Siapakah dalang di sebalik semua itu?


Book Review : Aku, Kau & Hantu: Asrama

Tuesday, July 5, 2022


TajukAku, Kau & Hantu: Asrama

oleh Artis-Artis Komik-M, Ben Wong, Hiroshikee, Aniff Zazali, Saaaf, Azhar Abdullah, Reja, ROWR

Penerbit: Komik-M, PTS Media Group Sdn Bhd

Tahun Terbitan: Cetakan Pertama – 2019

Muka Surat: 112


Bacaan melalui Ebook dari PNM e-Reader ( 05/07/2022 )


Sinopsis

Menampilkan komik-komik berkaitan ‘hantu di asrama’ daripada artis-artis Komik-M seperti:


HANTU PENANGGAL oleh Ben Wong

TOLONG BASUH BAJU AKU oleh Hiroshikee

BILIK HUJUNG oleh Aniff Zazali

BISIKAN oleh Saaaf

KISAH BUDAK ASRAMA oleh Azhar Abdullah

GERAMANG oleh Reja

ORANG SEBELAH oleh Rowr


Review

Dah lama tak baca komik dari Malaysia sebab biasanya baca manga atau webtoon online. Bila tengok ada komik ni dekat pnm terus pinjam sebab jarang betul nak dapat komik online. Dalam komik ni ada 7 cerita pendek dari 7 artis berbeza. 

HANTU PENANGGAL oleh Ben Wong
⭐️⭐️⭐️⭐️

Kisah Fizi dan Botak yang diganggu hantu penanggal ketika bermain bola waktu cuti dekat koridor bangunan sekolah. Wati pun turut dikacau bila dia stay dekat situ untuk aktiviti persatuan seni kraftangan. Suka dengan lukisan dan susun atur pelukis ni sebab tak berserabut dan lukisan pun cantik. Hantu penanggal (atau masa dekat sekolah dekat Sabah dulu panggil balan-balan) memang sejenis yang famous. Mana-mana sekolah pergi mesti ada terselit cerita penanggal ni.

TOLONG BASUH BAJU AKU oleh Hiroshikee
⭐️⭐️⭐️
Kisah Hadi seorang pelajar yang baru memasuki asrama. Masa sesi pengenalan diri pada malam pertamanya di asrama itu, salah seorang pelajar situ ada buka cerita seram tentang pelajar lama yang mati sebelum sempat nak basuh bajunya pada malam tu. Sejak dari hari tu, siapa yang ke bilik air waktu tengah malam akan ada yang minta tolong basuhkan bajunya. Hadi pula tak percaya dan cakap besar sehinggalah dia juga diganggu makhluk halus disitu.

BILIK HUJUNG oleh Aniff Zazali
⭐️⭐️⭐️⭐️
Sekumpulan pelajar berkumpul dan bercerita hantu tentang sebuah bilik hujung di asram mereka yang dikatakan berhantu setelah ada pelajar yang stress sehingga membunuh diri dalam bilik tu. Cerita ni simple je dan tak ada kemunculan hantu seram pun tapi suka dengan ending dia. Lukisan pun cantik dan pelukis guna panel-panel besar dan background kosong jadi tak nampak serabut. 

ORANG SEBELAH oleh Rowr
⭐️⭐️⭐️⭐️
Yan mendengar cerita dari kawannya tentang kenapa asrama mereka selalu kosong setiap kali hujung minggu. Katanya ada satu kes pembunuhan terjadi yang menyebabkan asrama tu berhantu. Yan yang memang tak dapat balik sebab ada kerja sambilan tak percaya pun kisah tu tapi bila dah dengar tu pun mesti akan terfikir juga sampai lah paranoid jadinya. Memang boleh relate kisah ni sebab selalu juga kalau dengar cerita hantu memang terbayang-bayang sampai 2,3 hari. Sebab tulah kalau ada yang cerita hantu tak nak dengar pun kalau cerita tu pasal tempat yang tengah duduk sekarang. Kalau tak nanti mesti terbayang - bayang punya.

BISIKAN oleh Saaaf
⭐️⭐️⭐️⭐️
Mengisahkan bisikan-bisikan jahat di sekeliling Din yang tidur pada waktu asar. Din dikejutkan kawan-kawannya yang nak solat Maghrib di surau. Din yang mamai diduga pelbagai bisikan halus syaitan dan pelbagai bayangan hantu untuk menghalang dia bermula dari bangun tidur sehinggalah dia menjejak kaki ke surau dan mengangkat takbir. 

KISAH BUDAK ASRAMA oleh Azhar Abdullah
⭐️⭐️
Kisah sekumpulan pelajar Tingkatan 1 baru yang diragging oleh senior untuk rasa pengalaman seram di asrama. Dari bercerita tentang pelbagai kisagh urban legend hantu di asrama tu sampailah terpaksa rasa sendiri dikurung bersama hantu. Tak berapa suka sangat jenis cerita monster macam ni sebab macam dah lari tajuk dari cerita hantu tapi still padan mukalah yang suka ragging dalam tu.

GERAMANG oleh Reja
⭐️⭐️⭐️⭐️
Farid, Jailani dan seorang lagi kawannya, Harun yang tengah ulangkaji dalam kelas mereka. Jailani  mula buka cerita hantu bila masing-masing dah mengantuk masa tengah study. Habis cerita boleh pula dia dan kawannya pergi memerut tinggallah Farid seorang dalam kelas. Farid kemudiannya diganggu macam-macam sampailah kawannya datang balik ke kelas. Masa baca tajuk ni ingatkan geramang ni nama hantu sebab tak pernah dengar tapi takde pula disebut dalam cerita ni masa baca. Bila google rupanya Geramang ni maksudnya terperanjat, gamang, gugup, gamam. Bertambah la ilmu baru harini.


Book Review : Jalan Desa Ke Kota - Baharuddin Zainal (2015)

Monday, July 4, 2022

Tajuk : Jalan Desa Ke Kota (Edisi Khas Sasterawan Negara Baha Zain)
Penulis: Baharuddin Zainal
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka
Tahun Terbitan: 2015
Muka Surat: 85

Bacaan melalui Ebook dari PNM e-Reader ( 04/07/2022 )


Sinopsis :

Menyajikan 32 buah puisi yang merupakan fragmen autobiografi Baha Zain yang membesar bersama kemerdekaan bangsanya. Sesuai dengan sifatnya sebagai eseis dan pengkritik, puisi-puisi Baha Zain selain daripada pengucapan jiwa yang ruwet adalah juga apa yang disebut oleh Profesor Emeritus Muhammad Haji Salleh, 'Memeri dan menilai manusia, masyarakat dan dunianya.


Review

Karya yang dikarang oleh sasterawan negara ke-12 ini merupakan catatannya tentang pelbagai perkara tentang peristiwa zaman dahulu, tentang alam, negara, tanggungjawab sebagai manusia; sebagai bapa, anak dan lain-lain lagi melalui bahasa yang puitis dan juga maksud tersirat. Puisi - puisi ini juga ditulis dalam bahasa yang ringkas dan mudah difahami. 

Antara puisi yang menarik perhatian adalah puisi yang bertajuk Bahasa, Petang, Kehidupan ini ... dan Di Kaca Jendela Di Tepi Chophraya.


BAHASA

Betapa susah
menemukan makna dengan kata
demikian payah
menyalut budi dengan bahasa
gerak rasa pujangga lama;
terkilat ikan di air
tahu jantan betinanya

Bukit Fraser
September 1980


Baha Zain sebagai penyair memperlihatkan kepekaan terhadap bahasa dan seni, beliau mengenang jasa seniman dan cinta terhadap bahasa Melayu, sentiasa merendah diri dan menghormati budaya dan tradisi kekeluargaan. Sebagai penyair Islam, beliau juga melihat setiap objek alam sebagai tanda kebesaran dan kasih sayang Allah dan menerima bakat kepenyairannya sebagai satu tanggungjawab dan amanah. - Dr Zurinah Hassan


Menulis puisi memberikan kebebasan kepada kata-kata. Kita tidak lagi memulas kata-kata untuk tunduk pada erti yang dipaksakan oleh ahli bahasa. Penyair sekali gus menemukan kebebasannya. Dia hanya menyerah kepada bahasa pengalaman dan imaginasinya.

Puisi memberinya sebuah cakerawala yang gelap pekat atau berbintang-bintang. Segala kemungkinan berada di sana: deru angin, bisikan yang ajaib, ketakutan, cahaya yang menyelinap, bunyi yang aneh, dan destinasi yang tak terbatas jauhnya. Hanya keistimewaan itu yang ada padanya: bakat bahasa dan imaginasi, dan kalau dia tajam perhatian, boleh berfikir, dia akan meninggalkan sesuatu yang bererti hingga jauh selepas hayatnya.

Kumpulan ini adalah renda daripada perca-perca hayat pengarang yang ulang-alik ingatannya dari asal desa ke kota yang tak dapat dielakkan lagi. Jalan Desa ke Kota ini bukanlah suatu perjalanan yang serba manis indah, dan bukan pula propaganda, tetapi suatu pengucapan puisi yang disampaikan dengan sejujur-jujurnya sebagai pengalaman penyair dalam suka duka zaman dan bahasa ibundanya. - Baha Zain



Total Rating : 4.5/5

Book Review : Lara Wirang - Maria Kajiwa (2019)

Friday, July 1, 2022



Tajuk: 
Lara Wirang
Penulis: Maria Kajiwa
Penerbit: Love Novel Publishing Sdn. Bhd.
Tahun Terbitan:  Cetakan Pertama – 2019
Muka Surat: 376

Bacaan melalui Ebook dari PNM e-Reader 
29/06/2022 – 01/07/2022 )


Sinopsis

Kerana janji hati nuraninya mati…

Ustaz Muiz, seorang guru agama berhasrat untuk mendirikan sebuah madrasah di kampungnya sebagai pusat mengajar ilmu agama yang lebih tersusun. Dia mendapat sokongan daripada isteri, kawan dan penduduk kampung tetapi ditentang oleh Sahir Zub-yan dan konco-konconya.

“Kita akan buat apa sahaja asalkan rancangannya gagal.” – Sahir Zub-yan

Sahir Zub-yan, seorang ahli sihir Kaum Kan. Dia tinggal di Gunung Dayan dalam daerah Hasam Hurang, salah sebuah daerah dunia gelap. Sejak dahulu dia menentang segala usaha Ustaz Muiz untuk menghidupkan syiar Islam dan menyebarkan dakwah.

Bersama pembantunya yang setia bernama Derani, mereka menghasut seorang guru silat untuk menentang dan mengkhianati Ustaz Muiz sekeluarga dengan menggunakan ilmu hitam. Tapak madrasah, isteri dan anak Ustaz Muiz menjadi sasaran.

“Engkau sanggup menukar imanmu dengan nyawanya?” Sahir Zub-yan.

Adakah Ustaz Muiz akan tunduk kepada segala seksaan dan ugutan mereka bertiga? Mampukah dia mempertahankan pendiriannya? Ikutilah sebuah pertarungan antara dua pegangan dan dua dunia yang berbeza.


Review

Novel ni mengenai kisah kehidupan Ustaz Muiz pada tahun 1990 yang nak membina sebuah madrasah di kampungnya, Kampung Gelam Tikus namun banyak ujian yang terpaksa dihadapi termasuklah campur tangan makhluk dari alam lain. 

"Setiap orang Muslim akan diuji. Ujian hidup itu sunnatullah kauniyah. Kita tak boleh lari, malah semakin kuat iman seseorang itu, semakin kuat dia diuji." - Ustaz Muiz


 "Relakan dirimu menerima ujian sebagaimana engkau rela menerima nikmat. Allah itu Maha Pengasih" - Ustaz Majdi


Tujuannya hanyalah nak penduduk kampung dapat belajar ilmu agama dengan lebih mendalam tapi perkara tu dah mengganggu ketenteraman dan melemahkan kaum ahli sihir ilmu hitam yang diketuai Sahir Zub-yan yang tinggal berhampiran di Hutan Hasam HurangGunung Dayan. Salah satu daerah dalam dunia gelap yang dipenuhi Kaum Kan dan bersahabat dengan jin kafir.

Sahir Zub-yan dan pembantunya Derani merangka pelbagai cara untuk menggagalkan usaha Ustaz Muiz. Salah satu cara yang dia buat ialah menghasut Salim, atau Mahaguru Salim, tok guru silat yang mengamalkan aliran silat Suci Giring dari Tanah Jawa untuk tarik penduduk kampung mengamalkan ajaran yang dibawanya dan juga supaya Ustaz Muiz terpesong dan tunduk pada Sahir Zub-yan. Sahir Zub-yan ni berhajat nak jadikan Ustaz Muiz korban teragungnya untuk dipersembahkan kepada Ghafanzar, sempena perhimpunan 1000 tahun untuk ketua-ketua mereka.

Salim ni sanggup menggadaikan keluarganya sendiri untuk dapat ilmu batin yang lebih kuat daripada gurunya, Suci Giring sebab dah termakan hasutan dan juga sebab malu atas siri kekalahan dia dengan Ustaz Muiz. 

“Baru dia tahu, yang nak dilanggar ni bukan pokok jagung. Tapi tualang bertunjang tujuh alam. Setakat tiupan sepoi-sepoi bahasa tu, daun pun tak terselak,” -Salim

Sufiya, isteri Ustaz Muiz yang sarat hamil pun menjadi mangsa gangguan sehingga badannya menjadi seperti mayat dan berbau busukSufiya berjaya diselamatkan dengan bantuan Ustaz Majdi dan melahirkan bayi perempuan iaitu Muhayya. 

Ujian Ustaz Muiz tak terhenti dekat situ sahaja. Banyak lagi perkara yang menimpa keatasnya sehingga dia terpaksa serahkan projek pembinaan madrasah kepada Karim dan membawa isteri dan anaknya keluar dari kampung tersebut untuk keselamatan keluarganya. 
“Dengki ni tak ubah seperti percikan api. Nampak membakar ke luar tapi tak sedar dirinya dulu hangus.” Ustaz Majdi
Novel ni merupakan karya kedua penulis Maria Kajiwa yang dibaca lepas novel Lengloi dan serius tak mengecewakan. Novel ni habis dalam masa 2 hari sahaja tu pun sebab kekangan masa. Kalau ikutkan tak terasa nak berhenti membaca dari awal sampai habis. 

Penceritaan novel ni dari awal sampai habis memang seronok dan memang tak puas hati selagi tak baca sambungan sampai habis. Plot novel pun menarik, tak meleret dan sarat dengan pengajaran walaupun jalan cerita kebanyakannya hanya di sekitar Kampung Gelam Tikus. Watak Muhayya, anak Ustaz Muiz ada kisahnya tersendiri dalam karya penulis iaitu novel Stesen Terakhir tahun 2018 (tengah mencari novel ni tapi tak jumpa lagi).

Lara wirang memang bertepatan dengan antagonis kisah ni iaitu Salim dan Sahir Zub-yan. Kerana sakit hati dan malu, macam-macam dibuatnya supaya boleh dapat apa yang dihajatinya. Penceritaan tentang dunia gelap, ahli sihir pun digambarkan dengan baik. 

“Sememangnya menjadi seorang pemarah itu mudah. Nafsu mudah saja mengapi-apikan. Tapi ingat pesan nabi. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: Musa bin Imran a.s. berkata: ‘Wahai Tuhanku, antara hamba-hamba-Mu, siapakah orang yang paling mulia dalam pandangan-Mu? Allah menjawab: Orang yang memaafkan walaupun dia mampu membalas. Hadis riwayat Baihaqi’.”


Total Rating : 4.9/5

Current Read : Nearness to You - Nur Fadhilah Wahid

Wednesday, June 15, 2022



This book is:

  • For those who have just begun their spiritual journey, what is the path to get closer to God?
  • For those who found themselves distant from God over the years, is there a path to return to Him?
  • Does one still have a chance at being near to God, even after all the mistakes and transgressions?

******


What is the purpose of heartbreak? How can God love me when my sins are so vast? What am I truly seeking in this world?

Nearness to You is a collection of short essays exploring what it means to journey to God in this life. Written as reflections on the author's travels meeting the seekers of God, these essays are meant to be make readers pause and think about their own journeys, their relationship with the One who has created them, and the path that lies ahead.

While each of our journeys varies, it will eventually lead us back to Him, if only we take a moment to pause and think about God’s presence in our life, our relationship with Him and His endless mercy upon us.



Book Review : Pelan-Pelan Kayuh (2018)

Sunday, May 29, 2022

 


Tajuk: Pelan-Pelan Kayuh

Genre: Motivasi

Penerbit: Galeri Ilmu Sdn. Bhd.

Penulis: Bonda Nor, Rohamiah Muda, Srikandi Islami, Jaja Isa, Abadi Teratai, Ruqayyah Muhd, Amla Mat Rawi, Arjuna Jyra, Hannan Alias, Faridah Said, Nabihah Ab Razak, Syakirin Yuslan, Hafiza Nasir, Farizah Shamsudin, Aina Syuhada, M. Syafik Ab Rahman, Hayati Abu Hassan, Hani Ehsan, Rozilawati Mohamed, Dai Faizal, Rafiuddin Rohani, Kaybee Rahim, Afiq Syazwan, Hamka Idris, Adibah Razak, Al Fatihee Ali Hanafiah

Tahun Terbitan:  Cetakan Pertama – 2018

Muka Surat: 204

Tempoh bacaan ( 28/03/2022 – 29/04/2022 )


Sinopsis

Umpama pemakanan, demikian juga ujian. Kalau yang dimakan hanya yang manis saja, kita akan sakit. Dah sakit, terpaksalah cari penawar. Dan penawarnya memang pahit!

Sebab itu, antara tanda Maha Baiknya Allah ialah ditimpakan ke atas kita musibah. Hal-hal yang kita tak suka itu, yang kita anggap musibah itu, sebenarnya adalah penawar. Penawar untuk dosa-dosa kita. Penawar untuk keangkuhan kita. Penawar kepada penyakit ‘lupa syurga hingga mencari sempurna pada dunia’.

Ya, ‘mencari sempurna pada dunia’ juga adalah sejenis penyakit! Dan kita perlu berubat!


"Kita stress. Kita kecewa. Kita melayankan duka berlama-lama kerana dua perkara. Sama ada sebab kita jahil atau kita degil. Sekiranya kita dapat menguasai kemahiran untuk mengendalikan dua masalah ini, insya-Allah, kita bukan sahaja akan jadi orang berjaya, bahkan juga orang yang tenang hatinya. Namun untuk mendapatkan kemahiran ini, kita perlu belajar. Itu prosesnya. Sama ada kita belajar daripada pengalaman sendiri atau pengalaman orang lain, yang pasti, kita perlu belajar. Dan proses pembelajaran tidak berlaku sekelip mata! Pelan-pelan Kayuh." -Bonda Nor


Review

Buku ini menghimpunkan 26 kisah-kisah benar penulis daripada 26 orang yang berlainan. Kisah - kisah ini dikongsikan semasa mereka menyertai Bengkel Penulisan Bonda Nor.

"Saya mahu Tuan Puan semua tuliskan satu kisah pahit-maung tuan puan berdepan ujian. Mungkin ujian itu ialah untuk mendapatkan apa yang tuan puan mahu. Tuliskan prosesnya. Daripada mula berkehendak hingga berjaya mendapatkannya. Atau mungkin juga ia adalah ujian yang berbentuk musibah. Kongsikan bagaimana tuan puan mengharungi satu per satu proses untuk keluar daripada musibah tersebut. Write down the process! Saya mahu yang pahit itu menjadi manis. "

Kisah -kisah yang dikongsikan ini kebanyakannya dugaan, pengalaman atau musibah yang melanda dan bagaimana setiap ujian yang dihadapi menjadi titik perubahan yang menjadikan mereka insan yang lebih baik. Kisah-kisah dalam buku ni semunya pendek dan ringkasa sahaja jadi tak lama nak habiskan buku ni. Kalau jadi lama pun, mungkin sebab berhenti sekejap termenung sebab ada kisah yang buatkan kita berfikir sejenak sambil compare dengan kisah sendiri. 



Kisah pertama dalam buku ni dimulakan dengan kisah Bonda Nor sendiri yang bertajuk Puteri Kecubung yang menceritakan kehidupan penulis melalui cabaran dan liku-liku kehidupan sebelum dapat membina kerjaya yang stabil dan berjaya menjadi penulis best seller, menerima Anugerah Buku Popular dan penulisan beliau muncul di pelbagai media massa.

Dalam setiap kisah juga, terdapat pelbagai kata-kata motivasi, petikan hadith dan ayat Al-Quran dimasukkan yang berkaitan dengan kisah penulis untuk penghayatan bersama para pembaca. 

"Kadang kau bukan tak mampu, cuma tak tahu. Kadang kau bukan tak tahu, cuma tak sabar!"


Total Rating : 4.5/5

Current Read : Kota Teroris Zodiak - Amirul Idham

Saturday, May 28, 2022



Sinopsis :


Seluruh rakyat Malaysia gempar apabila Datuk Alex menjadi mangsa penculikan ketika beliau pulang dari majlis perasmian wisma perniagaan miliknya. Semua pengawal peribadi dan pemandu beliau mati dibunuh oleh penculik.


Tiga hari selepas kes penculikan Datuk Alex, semua saluran televisyen di Malaysia telah digodam dan memaparkan rancangan Zodiak TV. Orang yang menculik Datuk Alex muncul dalam rancangan tersebut dan memperkenalkan diri sebagai Zodiak. Datuk Alex telah dibunuh secara langsung di kaca televisyen yang ditonton oleh seluruh rakyat Malaysia.


Shah dan Badri, dua inspektor muda telah ditugaskan untuk menyiasat kes Zodiak yang diketuai oleh ASP Hasnan. Namun, siasatan mereka menemui jalan buntu apabila Zodiak sekali lagi muncul dalam rancangan Zodiak TV untuk membunuh mangsa seterusnya secara langsung di kaca televisyen!

Current Read : #GHOST - Zura Rahman

Thursday, May 26, 2022

Ebook dari PNM e-Reader


Sinopsis :


Dia bagaikan halimunan. Kewujudannya diakui,tetapi tidak kelihatan di mana-mana. Gerakannya tangkas dan cukup senyap. Kejam dengan senjatanya; dia membunuh tanpa belas kasihan. Dia bergerak di atas satu nama -GHOST


Apabila geng gagak hitam mengesyaki ada anggotanya belot, mereka melancarkan buruan. Pencarian mereka membawa Geng Gagak Hitam kepada lelaki yang bergelar GHOST. Terselamat dari cubaan dibunuh, dia tercedera. Takdir menemukan dia dengan seorang doktor yang prihatin, yang berada di tempat yang betul, pada waktu yang tepat.


Budi yang ditabur, telah mengheret Dr. Daryn Areena ke kancah dunia gelap mereka. Dia turut diburu oleh Geng Gagak Hitam, namun diselamatkan oleh lelaki yang digelar GHOST. Keadaan tergugat apabila dia mengetahui sesuatu tentang lelaki itu. Siapa yang cukup jahat untuk diburu begitu?


Apabila melarikan diri satu-satunya pilihan yang dia ada, Dr Daryn Areena tersepit. Antara hidup dan mati, dia memilih untuk hidup. Antara percaya dan tidak, dia keliru.


If there is no one else that you can trust, trust yourself. But, if you can't even trust yourself,you have to trust me - GHOST


Akhirnya kedua-dua mereka berada di dalam pelarian untuk menyelamatkan diri dari pihak-pihak yang rakus memburu mereka. Tetapi mampukah Dr Daryn Areena meletakkan sepenuh kepercayaannya kepada lelaki itu?


Ada perkara yang gelap tentang dia. Biar wajahnya tanpa riak, matanya itu.....penuh kedukaan. Dia.....diselubungi tanda tanya. Misteri tentangnya tiada bernoktah. - Dr Daryn Areen

Siapa dia sebenarnya?



Current Read : Amir Minah Macho - Ummu Wafa

Tuesday, May 24, 2022



Sinopsis :

SUATU hari, kereta katak Ariel rosak di tengah jalan. Seorang mekanik datang untuk membantu. Mekanik ni nampak lain daripada yang lain. Bersarung tangan, berkulit cantik dan bertopi baseball. Tiba-tiba Ariel rasa suka pada mekanik ni. Eh, takkan aku boleh suka kaum sejenis pulak?! Mula-mula bertentang mata dengan tuan punya kereta katak ni…

Amir terpegun. Handsome gila! Aduh, boleh angau aku dibuatnya. Alamak, macam mana nak cakap dengan dia ni? Alah… terpaksalah dia berlakon jadi orang bisu.

Sejak itu, Ariel sering berkunjung ke bengkel kereta tempat Amir bekerja. Niatnya ikhlas… dia ingin bersahabat dengan Amir. Dia dapat rasakan Amir ni seorang yang pelik, tapi baik hati. Namun, Amir mula rasa bersalah. Sampai bila dia harus berlagak seperti orang bisu? Sudahlah bahasa isyaratnya main taram saja. Dia cuba nak jauhkan diri, tapi Ariel pula makin hampir. Eeii… mamat ni tak faham ke buat-buat tak faham? Mana boleh mekanik selalu berada di samping CEO? Nanti dipandang serong pula. Ah, lantaklah… ada aku kisah?


Current Read : Pemusnah Hati - Siti Khadijah

Monday, May 23, 2022



Sinopsis :


Diculik, dikurung dan diseksa oleh Razak Hitam kerana ingin melihat TUAN ZABIR melutut di hadapannya. AISY RAISYA tergamam. Dia bingung. Penculikan itu telah membongkarkan identiti sebenar ayahnya yang selama ini disanjung tinggi. Aisy kehilangan kata. Dek perbuatan si ayah, Aisy yang menanggung akibatnya! 

Akan tetapi, rancangan itu tidak menjadi seperti yang dirancangkan. QARTAL muncul sebagai penyelamat meskipun dia salah seorang daripada penculik yang bertanggungjawab meletakkan nyawa Aisy dalam bahaya. 

Meskipun kepercayaan kepada Qartal bukanlah seratus-peratus tetapi demi menyelamatkan nyawanya, Aisy sanggup. Aisy diselamatkan beberapa kali oleh Qartal sewaktu dalam bahaya ketika melarikan diri. Namun, keadaan bertambah kusut apabila tanpa sengaja, hati Aisy tercuit dengan sisi lain yang ditunjukkan oleh Qartal. 

“Ada ke dalam dunia ni orang yang kena culik, boleh jatuh suka pada penculik? Mengarut, kan? Aku dah mula sukakan kau, Qartal.” -AISY RAISYA. 

“Jangan pernah berharap yang aku ni baik. Kau tak kenal siapa aku yang sebenarnya. Nanti kau akan menyesal! Kita berdua tak boleh jadi kawan ataupun musuh. Lepas keluar dari hutan ni, kau ikut haluan kau dan aku, ikut haluan aku. Anggap saja kita tak pernah berjumpa!” –QARTAL. 

Keadaan menjadi bertambah rumit dengan kemunculan UMAR FARUQ sebaik saja Aisy berjaya diselamatkan. Lelaki itu telah meletakkan Aisy dalam situasi yang sukar. Situasi di mana emosi dan perasaannya diuji dengan begitu hebat. Hatinya musnah dek kebenaran yang telah tersingkap. 

“Kalau awak perlukan teman untuk ketawa, saya ada. Kalau awak perlukan telinga untuk ceritakan masalah, saya ada. Kalau awak perlukan orang untuk hilangkan kesedihan awak, saya ada! Tak perlulah awak cari orang lain!” – UMAR FARUQ. 

Siapa Qartal dan Umar Faruq yang sebenarnya? Dapatkah Aisy mencari Qartal yang ‘hilang’? Mampukah Aisy memberi kemaafan kepada Tuan Zabir setelah lelaki itu membuat hidupnya kucar-kacir? Antara dendam dan simpati, manakah yang akan menguasai hati?


Ebook dari PNM e-Reader


Bayang Puaka Sekolah: Puaka Asrama, Puaka Stor Sukan, Puaka Bilik Darjah

(Siri Cerita Hantu) - Khairul Nizam Khairani, Siti Solehah, Pn Fakarina, Del Osmera, Lyla, Lavender Biru, Rhea


Sinopsis :


Bayang Puaka Sekolah mengumpulkan tiga buku daripada Siri Cerita Hantu iaitu Puaka Asrama, Puaka Stor Sukan, dan Puaka Bilik Darjah. Nikmati kisah-kisah puaka yang meremangkan bulu roma daripada penulis-penulis seram hebat tanah air seperti Khairul Nizam Khairani, Siti Solehah, Pn Fakarina, Del Osmera, Lyla, Lavender Biru, dan Rhea.


Sekolah adalah fasa yang menyeronokkan dan paling penting dalam hidup seseorang, sama ada bagi yang sudah menjalani ataupun kepada para remaja yang sedang melaluinya sekarang ini. Menariknya tentang fasa ini, boleh dikatakan setiap sekolah mempunyai kisah seramnya yang tersendiri, yang disampaikan dari generasi ke generasi.


Kenapa sentiasa ada kelas yang ditinggalkan kosong dan berkunci di sekolah? Apakah benar ada banyak benda ghaib berkeliaran di sekolah?

Current Read : Jasad - Eqbal Mohaydeen

Wednesday, May 18, 2022

Ebook dari PNM e-Reader

Sinopsis :

Reykal dan Tenku yang bersahabat berkongsi cerita tentang kisah seram yang pernah didengari mereka berdua. Mereka berdua galak bercerita sehingga tanpa disedari, kejadian-kejadian yang menyeramkan mula menghantui mereka. 

Satu demi satu kejadian misteri yang menggerunkan bertubi-tubi mengganggu kedua-dua orang sahabat itu. Seolah-olah terdapat satu kuasa jahat yang memburu mereka dengan penuh bernafsu. Bahana apa yang melanda? Adakah ia realiti atau ilusi? Persoalan demi persoalan mencetuskan kekeliruan dan kekalutan. Saat jiwa kian kecamuk, saat debaran semakin melonjak, saat semangat kian terhapus, saat ketakutan semakin merasuk, mereka mula mendapat jawapan itu. Mampukah mereka keluar daripada lingkaran misteri itu? 


Current Read : Projek Athena : Manusia Ciptaan - Syeraho

Thursday, May 12, 2022


Ebook dari PNM e-Reader

Sinopsis :


“Adakah saya… masih lagi manusia?”


“Yang membuatkan kita manusia atau tidak, bukanlah keupayaan fizikal kita, Athena.”


“Habis tu apa?”


“Kemanusiaan”


Projek Athena adalah satu projek penyelidikan khas negara Erudayn bertujuan untuk mengkaji kualiti daya hidup dan keabadian manusia.


Namun bila Athena perlu diserahkan kepada pihak tentera untuk dilatih sebagai senjata ketenteraan, dia lari dan menyembunyikan diri.


Bagi memburu Athena, satu “senjata” khas dikeluarkan dari simpanan negara untuk menjejakinya.


Sepanjang pelarian, Athena menyaksikan realiti dunia dan sisi kemanusiaan yang tak pernah dilihatnya sebelum ini.


Apabila keselamatan Erudayn terancam, Athena menyedari dia perlu membuat keputusan yang amat berat baginya.


Bolehkah penciptaan manusia mendatangkan kebaikan berbanding kemudaratan?

Current Read : Bismillah Yang Hilang - Mohd Shafiee Hamzah

Friday, April 22, 2022

Ebook dari PNM e-Reader


Sinopsis :


BISMILLAH YANG HILANG. Cuba tengok solat kita. Bila kita baca al-Fatihah, kita akan sebut bismillah. Tidak sah solat kita kalau tertinggal bismillah. Tapi lepas kita bagi salam, bismillah mula hilang dari kehidupan kita.


Kenapa dalam solat tadi, bismillah selalu dibaca? Tapi lepas habis solat, bismillah pun lesap. Ke mana hilangnya bismillah yang kita baca dalam solat tadi?

Current Read : #hilalasyraf: Koleksi Status Facebook Terbaik

Wednesday, April 20, 2022

Ebook dari PNM e-Reader


Sinopsis :


“Kita tidak berFacebook kerana ia satu trend. Tetapi kerana kita melihat di sana ada yang dapat kita manfaatkan untuk pengembangan dan kelangsungan Islam itu sendiri.” - Hilal Asyraf


“Status Facebook pun Allah s.w.t. kira juga. Jangan ingat Allah s.w.t. itu tidak tahu perkara-perkara online ini. Maka, tulislah status-status facebook yang baik, memberikan manfaat, dan tidak pula mencambah dosa. Moga Facebook itu menjadi sebahagian wasilah kita ke syurga-Nya. Bukan gari yang merantai kita ke neraka-Nya.” - Hilal Asyraf 


Hilal Asyraf adalah penulis lebih daripada 20 buku best-seller. Buku Sebelum Aku Bernikah dan Untuk Kita Pendosa telah terjual melebihi 25,000 naskhah dalam masa kurang dua tahun.